Wandelen

A.V. Spirit staat voor bewegen voor iedereen. Wil of kun je niet hardlopen, dan is sportief wandelen misschien wel iets voor jou. Wandelen geeft energie en maakt je weerbaarder. Deze vorm van bewegen is zeer geschikt voor mensen met één van de volgende chronische aandoeningen: hart- en vaatklachten, reumatische aandoeningen, astmatische klachten, diabetes, overgewicht etc. De wandeltrainers hebben veel ervaring met het begeleiden en bepalen van de juiste belasting voor mensen met chronische klachten.

 

Wandelen in algemene zin is de meest laagdrempelige sport en veel minder prestatiegericht dan bijvoorbeeld hardlopen. A.V. Spirit biedt verschillende varianten aan. Het wandelen gaat wel verder dan 'gewoon een rondje lopen'. Afhankelijk van de wandelvariant gebruiken de trainers materialen als verschillende stokken, doen ze fitnessoefeningen of komen er verschillende tempowisselingen in de wandeling voor.

Sportief Wandelen

  1. Gezondheidsniveau: Is in een bepaald tijdbestek van bijvoorbeeld 3/4 uur met een warming up - stevige wandeling - cooling down werken aan gezondheid. Deze manier van bewegen is ook aan te bevelen voor mensen met gezondheidsklachten. Er wordt altijd getraind binnen de eigen limieten. Mocht de conditie verbeteren, dan is het altijd mogelijk om door te schuiven naar een meer intensieve vorm.
  2. Fitness- en sportniveau: Is nog meer gericht op het verbeteren van het uithoudingsvermogen, de coördinatie, kracht en beweeglijkheid. Is dus meer intensief en vraagt meer inspanning dan gewoon wandelen. Ook hierbij is het mogelijk om na verloop van tijd op basis van resultaat te wisselen met een andere sport zoals hardlopen. Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk.

 

 

Heb je vragen over onze wandeltrainingen? Neem dan contact op met de coördinator wandelen

Indien u wilt weten wanneer er getraind wordt, bekijk dan de trainingstijden van het wandelen