Nieuws

B-junioren competitie

Maandag 22 mei
B-junioren competitie

Op zondag 21 mei had AV Spirit de eer de 1e competitiedag voor B-junioren te mogen organiseren. Met prachtig weer en een fantastisch deelnemersveld werd het een hele mooie sportieve dag.

Een aantal prachtige prestaties en pr's, met een gave estafette als afsluiter! De jongens eindigen 6e in de poule, de meisjes 15e. Allemaal super goed gedaan !!!

Heel veel dank ook aan alle vrijwilligers die deze dag geholpen hebben en mogelijk hebben gemaakt.

Klik op lees meer om de uitslagen en foto's te kunnen bekijken.

Lees meer

Presentatie nieuwe clubkleding

Vrijdag 21 april

21 april was het grote moment aangebroken, de nieuwe clubkleding kon doormiddel van een echte modeshow door onze eigen leden met trots gepresenteerd worden. In het fotoalbum kan je de uitgebreide keuze bekijken.

Lees meer
Toon al het nieuws

Agenda

Zaterdag 3 juni

Open Hoeksch Horden & Springen

Maandag 5 juni

Doorkomst Roparun Oud-Beijerland

Zaterdag 2 september

Open Hoeksch Estafette & Werpen

Zaterdag 9 september

Pupillencompetitie

Zaterdag 7 oktober

Clubkampioenschappen

t/m 08-10-2018
Toon volledige agenda

Over de club

Bewegen is belangrijk voor iedereen. Dat is waar A.V. Spirit voor staat. Bij onze vereniging is het daarom mogelijk om op alle niveaus te trainen. Of je nu je conditie wilt verbeteren, de marathon lopen, een supersnel sprinten, technische onderdelen van de tienkamp wil aanleren of een stevig stukje wilt wandelen. Onze trainingen bieden mogelijkheden voor alle facetten van de atletieksport en voor alle leeftijden vanaf 7 jaar..

Gezelligheid

Sporten bij een vereniging biedt naast ondersteuning door enthousiaste trainers ook nog iets extra's: gezelligheid. De leden van A.V. Spirit organiseren regelmatig evenementen voor haar leden, zoals bijvoorbeeld de gezellige jaarlijkse strand- en duintraining voor de jeugd.
Wil je kennismaken met onze vereniging? Dat kan. Je mag drie keer vrijblijvend meetrainen.

Stuur een mail naar info@avspirit.nl om een afspraak te maken over de gratis proeftrainingen of voor meer informatie en voor jeugd onder de 18 jaar een mail naar jeugd@avspirit.nl .

Meer over de club

Facebook

Atletiek.nl

Aanpassing regelgeving ASICS NK Atletiek
Woensdag 24 mei j.l. is de inschrijving voor de ASICS NK Atletiek (13 t/m 16 juli 2017) in Utrecht geopend. Tegelijk met de inschrijving zijn ook het voorlopige tijdschema, de wedstrijdbepalingen en de online ticketverkoop gepubliceerd. In de wedstrijdbepalingen voor de ASICS NK atletiek zijn ten opzichte van vorig jaar enkele wijzigingen doorgevoerd. Een van deze wijzigingen is dat op de technische onderdelen het aantal finalisten is vastgesteld op 6 deelnemers. Deze wijziging heeft flink wat stof doen opwaaien de afgelopen dagen. We realiseren ons nu dat de communicatie over het proces om tot deze wijziging te komen ontoereikend is geweest. We hebben onvoldoende getoetst of deze wijziging draagvlak had bij de atleten en de communicatie hierover te laat opgestart. Om die reden hebben we besloten deze wijziging terug te draaien en zullen de finales van de technische onderdelen tijdens de ASICS NK Atletiek 2017 8 deelnemers bevatten. De aangepaste versie van de wedstrijdbepalingen komt zo snel mogelijk online. De impact op het tijdschema is niet groot. Eventuele aanpassingen hierin worden dan ook verwerkt in het definitieve tijdschema dat uiterlijk 4 juli wordt gepubliceerd. Het dagprogramma blijft ongewijzigd. De opzet van de NK is, zoals jullie weten, continu in ontwikkeling. Als Atletiekunie proberen we dit event zo optimaal mogelijk in te richten voor zowel atleten, als het publiek. Heel graag horen we dan ook jullie ideeën en eventuele op- en aanmerkingen zodat we deze kunnen meenemen in de opzet van de NK voor de komende jaren. Je kunt hiervoor terecht bij
Weekend round-up
Voor velen van ons was het een lang en vooral warm weekend. Toch is er weer heel wat gebeurd... Je leest erover in onze round-up! Limieten Er werden dit weekend behoorlijk wat limieten gelopen voor de verschillende internationale toernooien deze zomer. Voor een actueel overzicht van de atleten die de limiet behaald hebben per toernooi kun je terecht op onze website! <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/topatletiek/toernooien">Limieten</a> Hypomeeting Götzis In het Oostenrijkse mekka voor de meerkamp was het dit weekend goed toeven. Vijf Nederlanders stonden zaterdag aan de start. Uiteindelijk wisten daar 4 atleten van te finishen. Nadine Broersen moest na de eerste dag opgeven vanwege een enkel kwetsuur. Voor de andere Nederlanders verliep het weekend wat beter... Bij de vrouwen was Anouk Vetter de beste Nederlandse, met een puntentotaal van 6497 was dit goed voor de zevende plaats. Achter haar eindige Nadine Visser op 6355 punten, goed voor deelname aan de WK Atletiek later dit jaar in Londen. Voormalig trainingsmaatjes Pieter Braun en Eelco Sintnicolaas waren namens Oranje de twee heren die meededen. Hier wist Pieter Braun ook de limiet te halen voor Londen met 8334 punten. Eelco eindigde zelfs als tweede op het podium in een knap Nederlands Record met 8539 punten! <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://business.facebook.com/media/set/?set=a.1515191581858768.1073742002.106178522760088&amp;type=1&amp;business_id=921972981180634&amp;l=734a2ff296">Foto's dag 1</a> <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://business.facebook.com/media/set/?set=a.1516075188437074.1073742003.106178522760088&amp;type=1&amp;business_id=921972981180634&amp;l=090098b334">Foto's dag 2</a> Competities Dit weekend was het de tweede ronde van de competitie voor C/D junioren en senioren. Voor de huidige stand van zaken en alle uitslagen van afgelopen weekend kun je terecht op onze website. <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/competitie">Competitie</a> Diamond League - Eugene Op vrijdag begon de Diamond League in de Amerikaanse staat Oregon erg goed. Sifan Hassan liep daar een formidable 5000m waarmee ze het Nederlands Record met dik 15 seconden aanscherpte naar 14.41:24. Een dag later was het de beurt aan Dafne Schippers die op de 200m niet verder kwam dan een vierde plaats in 22.30s achter een ontketende Tori Bowie. <a class="btn btn-default btn-orange" href="http://nos.nl/artikel/2175317-schippers-komt-er-niet-aan-te-pas-in-eugene.html">Verslag NOS</a> Harry Schulting Games Op het sportpark van Vughtse Atletiekvereniging Prins Hendrik was het donderdag meteen raak. De organistie had van tevoren een extra bonus gezet op het behalen van nieuwe baanrecords. Dat hoef je tegen de atleten maar 1 keer te zeggen. Maar liefst 9 baanrecords moesten het ontgelden dit weekend!
De lastige puzzel van de meerkamp-training
Het trainen voor de zeven- en de tienkamp is een moeilijke puzzel, zegt bondscoach Ronald Vetter, trainer van onder meer Europees kampioene – en dochter – Anouk. De verschillende disciplines vergen allemaal aandacht, maar ze laten zich soms lastig combineren op één trainingsdag. Bovendien is er uiteraard een grens aan de beschikbare tijd en aan de belastbaarheid van atleten. ‘Dus moet je keuzes maken’, zegt Vetter. In onderstaand interview vertelt hij meer over het trainen voor de meerkamp. Komend weekend zal blijken hoe de keuzes die hij voor dit jaar maakte, zullen uitpakken. De Nederlandse top-meerkampers nemen dan deel aan hun eerste serieuze krachtmeting van dit seizoen bij de internationale meeting in het Oostenrijkse Götzis. Brede fysieke ontwikkeling De voorbereiding op een mooie carrière in de meerkamp begint al in de jeugd, zegt Vetter. ‘Voor jonge junioren is het belangrijk om veel tijd te besteden aan een brede fysieke ontwikkeling en de aandacht niet te richten op de wedstrijdspecifieke techniek. ‘Je moet kracht, coördinatie en bewegingssnelheid zo gevarieerd mogelijk ontwikkelen. Een fysiek kwetsbare atlete als Anouk heeft haar belastbaarheid daardoor bijvoorbeeld langzaam kunnen vergroten. De ervaring die we sinds 2006 met dit concept hebben opgedaan leert dat junioren het dan uitstekend gaan doen, ook in wedstrijden.’ In de juniorentijd en in hun eerste jaren als senior kunnen atleten het volume van de trainingen geleidelijk opvoeren. Dat wil zeggen: meer trainingen per week en binnen elke training meer gaan doen. ‘Tegelijkertijd wil je als coach dat ze aan elk van de zeven of tien onderdelen aandacht besteden’, zegt Vetter. ‘Daarom kun je als coach niet buiten een goed doordacht en uitgeschreven trainingsplan.’ ‘Zelf kijk ik aan het begin van een nieuw jaar, ook samen met de atleet, terug op wat er het jaar ervoor is gerealiseerd van de doelen die we hadden gesteld. Op die evaluatie baseren we per onderdeel de doelen voor het komende jaar. Ik bepaal dan waar in de trainingen de zwaartepunten komen te liggen. Waarbij ik uiteraard zo goed mogelijk inschat wat er aan uitbreiding van volume en intensiteit mogelijk is. Zo’n plan schept helderheid en ik zie het tevens als een contract met mezelf.’ ‘Ook voor bijvoorbeeld sprinters is er een grens aan de belastbaarheid’, zegt Vetter. ‘Maar ze hebben geen gebrek aan trainingstijd. Bij meerkampers moet ik de puzzel zó leggen dat we overbelasting voorkomen. Dat is in de atletiek altijd de rode draad, omdat je bij lopen en springen nu eenmaal je lichaamsgewicht moet opvangen. In bijvoorbeeld het wielrennen ligt dat heel anders.’ Uitkienen Daar komt bij dat lang niet alle combinaties mogelijk zijn. ‘Na het speerwerpen in de ochtend moet je ’s middags geen polshoog doen, omdat het de schouder teveel zal belasten, om maar een voorbeeld te noemen’, zegt Vetter. ‘Kogelstoten en speerwerpen is daarom ook geen gelukkige combinatie. Na een uitputtende sprint- of tempotraining heeft het weinig zin om een van de technische nummers op het programma te zetten. Daar moet je uitgerust aan beginnen. Je kunt sprint en verspringen weer wel goed in één training samenbrengen, maar het heeft geen zin om na een training voor de 800 of 1500 meter te gaan sprinten.’ Nog een voorbeeld? ‘Atleten die voor het hoog- en verspringen hetzelfde afzetbeen gebruiken, belasten zich teveel om beide onderdelen op één dag te doen. Het is al niet ideaal dat die onderdelen bij wedstrijden soms op één dag afgewerkt moeten worden’, zegt Vetter*. Gas terug Hij werkt met een vast weekschema. ‘Ik heb gemerkt dat de meeste atleten het prettig vinden als ze weten welke onderdelen op welk moment van de week getraind worden. Het geeft structuur. In de loop van het seizoen varieert uiteraard wel de intensiteit en in de laatste weken vóór een belangrijke meerkamp nemen we flink gas terug. Maar ze weten bijvoorbeeld dat we op dinsdagochtend dit doen en op donderdagmiddag dat.’ En als blijkt dat het bij een van de onderdelen niet loopt en extra aandacht gewenst is? Vetter: ‘Dan kun je besluiten om daar meer tijd aan te besteden. Maar dan moet je wel uitruilen, door bijvoorbeeld een onderdeel dat wel uitstekend gaat een tijdje te schrappen uit het schema. Je kunt geen verloren tijd inhalen of extra trainingen inlassen, omdat altijd overbelasting dreigt. Ook hierbij geldt: je moet kiezen. Daar is lef voor nodig, maar ik heb ervaren dat zich dat bijna altijd uitbetaalt in de prestaties.’ Tekst: Cors van den Brink *Meerkampers zijn twee dagen in touw De meerkampen voor de vrouwen en mannen kennen een vast programma. De vrouwen doen op de eerste dag de 100m horden, hoogspringen, kogelstoten en sluiten af met de 200 meter. Op de tweede dag staan verspringen, speerwerpen en de 800 meter op het programma. Voor de mannen tellen beide dagen vijf onderdelen. Op de eerste dag zijn dat achtereenvolgens: 100 meter, verspringen, kogelstoten, hoogspringen en 400 meter; op de tweede dag 110m horden, discuswerpen, polshoogspringen, speerwerpen en de 1500 meter. In Götzis is het tijdschema zo goed mogelijk afgestemd op rust en herstel. Mede daarom staat een groot deel van de wereldtop daar jaarlijks graag aan de start. Bij grote toernooien moeten de meerkampers op de eerste dag vaak ’s avonds laat nog in actie komen en de volgende dag al weer vroeg beginnen. Dat komt de prestaties niet ten goede. Onder de deelnemers in Götzis zijn dit jaar
Nog 50 dagen tot de ASICS NK Atletiek
Vanaf vandaag kun je een felbegeerd kaartje bemachtigen voor de ASICS NK Atletiek die van 13 tot en met 16 juli plaatsvinden in Utrecht. Voor de meeste atleten één van de laatste mogelijkheden om zich te kwalificeren voor de WK Atletiek begin augustus in Londen. Vier dagen lang word je getrakteerd op absoluut top atletiek. Te beginnen op donderdag 13 juli. Midden in de stad, op het Vredenburg, zal onder leiding van oud wereldkampioen Rens Blom het polsstokhoogspringen op het programma staan. Beleef dit indrukwekkende onderdeel op deze unieke locatie van dichtbij, toegang is gratis! <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/asics-nk-atletiek/vredenburg">Meer Informatie</a> Maarschalkerweerd Vanaf vrijdag 14 juli start het programma op atletiekbaan Maarschalkerweerd. Een heel ander toneel dan de afgelopen jaren toen de Nederlandse Kampioenschappen nog in het Olympisch Stadion in Amsterdam gehouden werden. In een knusse setting, waarbij je veel dichter bij de atleten en de actie kunt zijn, worden de titels van 2017 verdeeld. <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/asics-nk-atletiek/toegang/toegang-bezoekers" style="line-height: 1.6;">Tickets</a> <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/asics-nk-atletiek/wedstrijd/inschrijven" style="line-height: 1.6;">Inschrijven</a> <a class="btn btn-default btn-orange" href="https://www.atletiek.nl/asics-nk-atletiek/wedstrijd/tijdschema" style="line-height: 1.6;">Tijdschema</a> #ikziejeinutrecht
Schrijf je nu in voor de ASICS NK Atletiek
Nog 50 dagen tot de ASICS NK Atletiek! Voor atleten is de inschrijving nu geopend. Lees wel eerst even goed de
Catering tijdens de NK Junioren
Tijdens het NK hebben we een concentratie van standjes en foodtrucks waar allerlei lekkere dingen te koop zijn. De foodarea zal in de buurt van het 100 meter punt zijn. Daar hebben we namelijk de ruimte om een aantal wagens te plaatsen met mogelijkheid om gezellig even te zitten. Er zullen stands met vers fruit, heerlijk ijs, fantastische koffie, lekkere worstenbroodjes, hamburgers en pizza’s komen. We gaan ook de betaling gemakkelijk maken. Bij de ingang zijn munten te koop, waar op het hele terrein mee gekocht kan worden. Jouw fans hoeven dus ook geen honger te lijden!
Zoek jij nog een plek om te overnachten?
Vught is niet voor iedereen even dichtbij. Daarom hebben wij speciaal voor iedereen die van plan is om in de buurt van Vught te overnachten een lijstje met beschikbare hotels en campings gemaakt. Zo hoef jij niet onnodig veel te reizen, heb je iedere dag een goed ontbijt en kun jij zo goed mogelijk presteren! Kijk op onze
Goed voorbereid op jouw deelname aan de Nederlandse Kampioenschappen?
Naast je trainingen en gebruikelijke wedstrijdvoorbereiding vinden we bewustwording over een schone sport, en daarmee dopingvoorlichting, enorm belangrijk. Op de NK Atletiek kunnen namelijk ook dopingcontroles plaatsvinden. Lees hier
Meer van Atletiek.nl

Buienradar